طرز تهیه ی پیتزا مارینارا

31 تير 1403 ساعت 13 و 51 دقیقه
طرز تهیه ی پیتزا مارینارا

پیتزا مارینارا یکی از قدیمی ترین پیتزا های ایتالیایی هست که با سس مخصوص مارینارا که  پایه اصلی آن گوجه فرنگی است پخته میشود ولی در حال حاضر با توجه ب ذائقه ی افراد ، به طرز تهیه این پیتزای ایتالیایی ، میگو و پنیر پیتزا هم اضافه شده است. برای اطلاع از تهیه این پیتزا تا انتهای این مقاله همراه مجموعه حیران باشید.

این مجموعه با تولید فر پیتزا ایتالیایی با طراحی استاندارد و مواد و متریال اولیه که موجب افزایش مقاومت و طولانی تر شدن عمر مفید محصول است، در خدمت شماست. برای سفارش محصول میتوانید به وبسایت تولیدی حیران مراجعه کنید و تجربه ی یک آشپزی لذت بخش را رقم بزنید.
 

مواد اولیه پیتزا مارینارا

پیتزا مارینارا یک پیتزای محبوب ایتالیایی و خوشمزه با مواد اولیه تازه و بسیار مفید است. این پیتزا به راحتی آماده میشود و برای پخت آن نیاز به مواد اولیه ی زیادی نیست. مواد اولیه پیتزا مارینارا که در ادامه شرح میدهیم مناسب 4 نفر است.

میگو بدون پوست : 250 گرم (میتوانید از شب قبل مرینت کنید)

پیاز : یک عدد

روغن زیتون 3 قاشق غذاخوری

زیتون بدون هسته 10 عدد (زیتون سبز و سیاه)

سیر : دوحبه

سس خردل (اختیاری) : نوک قاشق چای خوری

پودر آویشن : 1 قاشق چایخوری

پنیر پیتزا : 300 گرم

اطلاعات بیشتر: طرز تهیه پیتزا مارگاریتا

 

طرز تهیه ی خمیر پیتزای مارینارا

چه نکاتی  را در طرز تهیه ی خمیر پیتزای مارینارا باید در نظر گرفت ؟ یا بهتر است گفت چه چیزی دلیل اصلی تفاوت طعم پیتزا های رستورانی و خانگی است ؟ یکی از مهم ترین المان هایی که یک پیتزا را لذیذ و خاطره انگیز می سازد بی شک نان پیتزا است . هرچه نان پیتزا بهتر پخته شده باشد پیتزای خوشمزه تری خواهید داشت .و یکی از مهم ترین المان های خوش پخت شدن نان پیتزا آرد آن میباشد . بهترین آرد برای تهیه خمیر پیتزا ، آرد با گلوتن بالا است .
محتوای بالای گلوتن باعث میشود خمیر به راحتی و بدون پارگی کشیده شود و خمیر سبک تری رو به عمل میاره. در ایتالیا از آرد پیتزا تیپو 00 استفاده میشه و در ایران میتونید از آرد نان و یا آرد چندمنظوره استفاده کنید. آرد نان گلوتن و پروتئین بالایی دارد ولی به اندازه آرد 00 سبک و مطبوع نیست ولی استفاده از آن نسبت به استفاده از آرد چند منظوره بهتر است. با این حال آرد چند منظوره همچنان به عنوان آرد مورد استفاده در خمیر پیتزای های خانگی بسیار پرطرفدار است.


اطلاعات بیشتر: طرز تهیه پیتزا ناپولیتن

علاوه بر نوع آرد مورد استفاده ، نوع ورز دادن و زمان آن و استفاده ی به جا از مواد تازه و... همگی میتواند در تهیه و پخت یک نان پیتزای و نهایتا داشتن یک پیتزای بی نظیر موثر باشند.

شما میتوانید خمیر را با دست ورز دهید یا اگر میکسر پایه دار دارید از آن استفاده کنید ولی در هر دو حالت میزان زمانی که خمیر نیاز به ورز دیدن دارد حدود 8 دقیقه است.

پس خمیر برای به عمل آمدن بهتر نیاز به استراحت های بیشتری دارد تا ورز دادن . گفته شده که حتی بهتر است که خمیر پیتزا را دو الی سه روز قبل از استفاده در یخچال اجازه استراحت بدهید تا خمیر بهتر تخمیر شده و طعم بهتری هم خواهد گرفت اما این مورد اختیاری است و شما میتونید این مرحله رو در نظر بگیرید و با این حال خمیر فوق العاده ای داشته باشید.
 

مواد لازم برای تهیه خمیر پیتزای ماریانا 

آرد نان 4 پیمانه

خمیر مایه 1 قاشق غذاخوری

2 لیوان آب ولرم

نمک 1 قاشق غذاخوری

·   طرز تهیه خمیر پیتزا مارینارا یا همان خمیر ناپولیتن :

در طرز تهیه این خمیر پیتزا فقط آرد و مخمر و آب و نمک وجود دارد و در نهایت یک خمیر بسیار عالی خواهید داشت.

در مرحله اول، لازمه که آب ولرم و مخمر رو در یک لیوان باهم مخلوط کرده و سر آن را بپوشانید و حدود 10 دقیقه اجازه دهیم در دمای محیط بماند تا بعمل بیاید. (زمانیکه داخل لیوان شما کف ایجاد شد به این معناست که مخمر به عمل آمده است).

در مرحله ی بعدی باید آب و آرد رو قاطی کنید. ابتدا یک لیوان آب ولرم را داخل یک کاسه بریزید و بعد نمک را داخل آب ریخته و هم بزنید تا نمک در آب حل شود سپس به آرامی آرد  را به آب اضافه کنید و با دست هم بزنید . اضافه کردن آرد به صورت مرحله به محله به آب باعث میشه در آخر ، خمیر بافت بهتری داشته باشه .  قبل از اضافه کردن لیوان سوم آرد و زمانیکه مواد هنوز شل عه و سفت نشده باید مایه خمیر به عمل اومده رو به مواد اضافه کنید . بعد از اضافه کرد کمی با دست هم میزنیم و مجددا ادامه آرد رو آروم آروم اضافه میکنیم .

در مرحله بعدی شما باید حدود 8 الی 10 دقیقه خمیر رو به خوبی ورز بدید و بصورت یک گلوله منسجم در بیارید . زمانی خمیر به اندازه ورز داده شده که اگر انگشت را داخل خمیر گوله شده فرو کنیم ، خمیر آرام آرام سعی کنه جمع بشه ولی به حالت اول برنگرده و جای فرو رفتگی انگشت داخل خمیر باقی بمونه و یه سطح صاف داشته باشه.

 در مرحله بعدی شما باید خمیر را داخل یک ظرف بزارید و بعد اون روی اون رو با یک پارچه نخی نم دار بپوشانید تا نور ترجیحا بهش نخوره و حدود دو ساعت اجازه بدید استراحت کنه

بعد از دوساعت خمیر رو از ظرف خارج میکنیم و مجدد کمی با دست ورز میدهیم تا حباب هوایی اگر به وجود اومده خارج بشه و چونه گیری کنید ( حدود 250 تا 280 گرمی ) و تا حدود 6 ساعت مجددا اجازه بدید استراحت کنن.

مرحله پهن کرد خمیر :

سطح محل قرارگیری خمیر را کمی آرد پاشی کنید و سپس خمیر را با انگشتانتان از مرکز به سمت لبه ها باز کنید و هر بار خمیر را بچرخانید سطح خمیر در لبه ها باید ضخامت حدود 2 سانت و در مرکز حدود 0.3 سانتی متر باشد.

در این مرحله بعد از پهن شدن خمیر داخل ظرف شما بلافاصله باید مواد مورد نظر رو به آن اضافه کنید و هرچه این مرحله طولانی و زمانبر تر شود ، خمیر گرم و چسبندگی بیشتری پیدا میکند.

 

نکات قابل توجه در تهیه خمیر:

1. خمیر باید مقدار خیلی کمی به دستتان بچسبند ولی اگر خمیر خیلی به دستتان می چسبد مربوط به میزان رطوبت خمیر است. رطوبت خمیری که چسبندگی خیلی کمی دارد حدود 50 تا 60 درصد است . شما برای اینکه این میزان رطوبت را داشته باشید در این نوع خمیر پیتزا باید به ازای هر لیوان آب استفاده شده ، دو برابر آرد به کار ببرید و هرچه درصد رطوبت بیشتر باشد ، چسبندگی آرد بیشتر خواهد بود

2. اگر خمیرتان پف نکرد ، ممکن است مایع خمیرتان مشکل داشته باشد برای اینکه بدانید از مایع خمیر درست و سالمی استفاده میکنید یا خیر همانطور که گفته شد خمیر مایع بعد از 10 دقیقه مخلوط شدن با آب ، باید روی آن کف کرده و حباب بزند . اگر این مورد درست بود ممکن است از آب سرد یا آب گرم استفاده کرده باشید که سبب به عمل نیامدن مخمر باشد . آب باید ولرم باشد و همچنین نمک را با مخمر بطور مستقیم مخلوط نکنید زیرا مانع به عمل آمدن مخمر میشود.

طرز تهیه ی سس پیتزای مارینارا

سس مارینارا یه سس مخصوص ایتالیایی عه که ماده اصلی این سس ، گوجه فرنگی هست. که این سس برای پیتزا و پاستا و انواع ساندویچ ها قابل استفاده است.

شما میتونید بعد از پخت این سس رو استفاده و یا در داخل فریزر نگهداری کنید.

مواد لازم برای تهیه ی سس ماریانا :

400 گرم گوجه فرنگی

170 گرم رب گوجه فرنگی

یک حبه سیر تازه

4 قاشق غذا خوری جعفری تازه یا 2 قاشق جعفری خشک

1 قاشق چای خوری پونه کوهی

1 قاشق چایخوری نمک

¼ قاشق چایخوری فلفل سیاه آسیاب شده

نصف یک پیاز متوسط

6 قاشق سوپ خوری روغن زیتون
 

طرز تهیه سس ماریانا

برای طرز تهیه این سس ابتدا به یک غذاساز یا میکسر احتیاج هست . ابتدا 400 گرم گوجه فرنگی رو بریزید داخل غذاساز و بعد 170 گرم رب گوجه رو بهش اضافه کنید و اجازه بدید در این مرحله مواد با هم میکس بشن . در ادامه، 4 قاشق غذاخوری جعفری تازه یا 2 قاشق غذاخوری جعفری خشک شده به مواد داخل میکسر اضافه کنید و یک حبه سیر تازه و یک قاشق چای خوری پونه خشک کوهی و یک قاشق چای خوری نمک و یک چهارم قاشق چایخوری فلفل سیاه آسیاب شده بهش اضافه کنید .

حالا غذا ساز رو مجدد روشن کنید تا مواد کاملا له و باهم مخلوط بشن  . سپس نصف یک پیاز سفید متوسط رو به صورت نگینی خورد کرده و 6 قاشق غذا خوری روغن زیتون رو داخل تابه ریخته و اجاره دهیم کمی داغ شود و سپس پیاز ها نگینی شده رو بهش اضافه کنید . اجازه دهید پیاز ها سبک و کمی طلایی رنگ شود (مراقب باشید که پیاز نسوزد) . حالا مخلوط سس گوجه که در میکسر درست کردیم رو بهش اضافه میکنیم . میتونید به مقدار خیلی کم به مواد  درحال پخت سرکه سفید اضافه کنید (حدود یک الی یک و نیم قاشق غذا خوری) یا کمی لیمو ترش بهش اضافه کنید (اختیاری) .
سس که به جوش اومد و به قل قل افتاد زیرش رو کم کنید و در تابه رو بزارید و اجازه بدید حدود نیم ساعت با شعله خیلی کم بپزه و مرتب هم بزنید و بعد از پخت زیرش رو خاموش و اجازه بدید سس در دمای محیط کمی استراحت کند . شما میتونید بعد از پخت این سس رو استفاده و یا در داخل فریزر نگهداری کنید .

طرز تهیه ی پیتزای مارینارا

در طرز تهیه ی این پیتزا در گذشته سس مارینارا را به صورت دورانی روی سطح خمیر ریخته و بعد کمی سیر و پونه کوهی و کمی روغن زیتون رو به آن اضافه و در فر سنگی میپختن.

در صورتی که شما هم بخواهید در پخت و در طعم لذیذ این پیتزا کمترین تغییر را ایجاد کنید و آن را با طعم تنوری ایتالیایی میل کنید میتوانید از فر حیران استفاده کنید که این فر را میتوانید هم در داخل منزل استفاده و هم در پیک نیک و یا مسافرت با خود حمل کنید و انواع پیتزا سنگی ها را پخته و لذت ببرید.

در طرز تهیه ی پیتزا مارینارای مدرن تر ، ابتدا میگو ها را پاک کرده و از وسط برش می زنند که بعد از پخت خیلی زیاد پف نکند . (شما میتوانید از روز قبل میگو ها را با آب پیاز و مقداری نمک و فلفل مرینت کنید) .

شما در ابتدا باید پیازها را نگینی خرد کرده و در داخل تابه سرخ کرده تا کمی سبک شود حالا باید شعله گاز را زیاد کرده و میگو ها را به آن اضافه و سرخ کنید تا آب نیندازد . حدود 4 دقیقه اجازه دهید تا میگو ها سرخ شوند در این مرحله به میگو می توانید کمی فلفل هم اضافه کنید .

در مرحله بعد شما باید روی خمیری که پهن کردید سس مخصوص مارینارا را بصورت دورانی ریخته و بعد مقداری سیر و آویشن و میگوی سرخ شده و کمی روغن زیتون و رو به روی خمیر اضافه کرده و در نهایتا کمی پنیر موزارلا به آن اضافه کنید و زیتون ها رو بصورت حلقه حلقه دراورده به روی مواد قرار دهید.

حالا شما باید سینی پیتزا را در فری که از قبل با دمای 180 درجه داغ کرده اید به مدت حدود 25 الی 30 دقیقه قرار دهید و بعد از آن حرارت از بالا را روشن کرده و اجاره دهید پنیر پیتزا به حالت گریل و طلایی شده در بیاید.

برای پخت یک پیتزای لذیذ، به ابزارها و تجهیزاتی مناسب نیاز دارید که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، فر پیتزا با کیفیت است. فر پیتزا باید دارای ویژگی‌هایی نظیر دمای یکنواخت و بالا باشد تا پیتزا به صورت یکنواخت پخته شود. همچنین، امکان تنظیم دما، سهولت در تمیز کردن و عمر مفید طولانی از دیگر ویژگی‌های مهم یک فر پیتزا است. فر پیتزای حیران با طراحی استاندارد و مواد اولیه با کیفیت، تمامی این نیازها را برآورده می‌کند. برای خرید یک فر پیتزای با کیفیت، به وبسایت حیران مراجعه کنید.

 
دیدگاه های کاربران
برای این خبر دیدگاهی ثبت نشده است
ارسال دیدگاه

دیدگاه شما بعد از تایید توسط مدیریت در بین دیدگاه ها نمایش داده خواهد شد

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.
پشتیبانی و مشاوره
سلام !
برای پشتیبانی، مشاوره و ارتباط با کارشناسان فروش با ما در ارتباط باشید.